Vervolg maandag 13-10 - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Jolanda - WaarBenJij.nu Vervolg maandag 13-10 - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Jolanda - WaarBenJij.nu

Vervolg maandag 13-10

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

13 Oktober 2014 | Indonesië, Ambon

Erg, had ik een heel verhaal over vervolg vanmiddag loopt de Ipad vast alles weg###het inetrnet is traag hier, we zijn verwend! Hiet is nu 02 u 58 hier we zijn klaar wakker, Suzan en i na een uur of 4 slaap. Nou ja, dan maar even contact met thuis.
Na het middag eten zijn per busje naar het ziekenhuis gegaan. Onder weg erg druk op dit tijdstip, veel auto, brommerverkeer, veel gele busjes voor passagiervervoer, die overal stoppen, haltes bestaan hier niet, en vele blauwe taxi's. Bij het Haullussyziekenhuis aangekomen zie ik dat er een mooi nieuwe ingang wordt gemaakt voor de SEH. Binnnen blijkt er op de plaats van de oude IC een hele nieuwe mooie ontvangstruimte met vele stoelen op rij te zijn. De open structuur in dit deel van het gebouw is daarom minder maar dat geeft wel de zon en warmte ook wat minder kans, ook niet verkeerd. De helling van de begane grond naar de eerste verdieping, lijkt minder stijl en geëgaliseerd...we moeten eerst naar ontvangst door de nieuwe directrice en haar adjunct. Een bescheiden mevr met hoofddoek die directrice, er wordt een woord van welkom gesproken en de adjunctdirectrice doet het meeste woord. Agus spreekt namens het urologieteam. Er zijn al een aantal patienten en men heeft sommige al langs lab en röntgen gestuurd. Mooi! Beneden op de poli krijgen de dokters een kleine ruimte toegewezen om de patienten te zien. Dr Jacky screent ook mee. Marinda , suzan, Hennie en ik gaan naar boven de verdieping boven de OK waar inmiddels alle dozen staan, bij de " gudang" het magazijn van de SSVA, die is naast de nieuwe ICU. We komen oude bekenden tegen en de ontvangst is weer allerhartelijkst. Zuster Ettie, hoofd van de ICU met haar staf heeft 1 patient liggen op de ICU. Er zijn 2 grote patientenkamers op de ICU en één ervan is voor ons. Er staan bedden , matrassen, wat kussen, dat moet dus nog wel even verder ingericht morgen...er hangen nu wel bed gordijnen in de voor, dat is mooi voor de inkijk want vanaf de gang kan iedereen zo binnen kijken. Marinda duikt de gudang in om 2 nachtkastjes in te gaan richten voor de anaesthesie, zo kan er op 2 OK's gewerkt worden. Hennie en Suzan pakken dozen uit met materiaal en gaan daarmee naar beneden, naar Danni van de sterilisatie. We hebben veel spullen dit jaar volgens mij, meer dan voldoende lijkt het om aan de slag te kunnen. Ik ruim op, zoek , richt in, kijk alvast voor de patienten op zaal later mogelijk nodig is. We hebben veel dekens deze keer, uit ervaring hard nodig weten we. Op de ICU en OK is het fris met airco? Er wordt hard door iedereen gewerkt, het is warm en we zijn moe van reis en slaaptekort. Frits de technische man helpt ook met raad en daad bij ons en Agus, Julia en Judith gaan de stad in om nieuwe voorraadboxen voor de gudang en wat andere boodschappen. Prima! Ze komen terug met de boodschappen en hebben Pisang en ander lekkers meegenomen, toevallig het lievelingshapje van Hennie, want haar oma maakte dat ook zo lekker....tussendoor maar even drinken aan de overkant gekocht want we moeten veel drinken met die hitte.Tegen 18 uur zijn de dokters wel klaar, ze zijn verkast naar een ander hokje op de poli want het was om te smoren volgens dr Miel in dat eerste hokje. Er zijn 28 patienten gezien, maar 2 waren dankbare patienten van vorig jaar die kwamen laten zien hoe het nu ging. Dat is wel leuk! Morgen als het goed is 10 OK's! Nou een mooie start hopelijk. Rita van het schoonmaakbedrijf Bleijenberg die hier deze week zich orienteert of er mogelijkheden zijn tot verbetering heeft rondgelopen in het ziekenhuis . Ze zeggen alle hoofden en subhoofden nu wel te hebben gesproken, ze mochten wel één en ander fotograferen en we zijn wel over één ding eens , totaal niet te vergelijken met de situatie thuis en eigenlijk moet je t gezien hebben... Nou in ieder geval vast voldoende materiaal en stof tot nadenken en hopelijk wellicht advies, mogelijkheden voor verbetering.
Terug met de bus naar het hotel. Om 19 uur afgesproken in het buurtrestaurant om de hoek. Saté, 2 soorten vis , kangung( waterspinazie) rijst en nog meer de dames Hennie, Miel, Julia en Judith eten / slurpen papeeda, er is meer dan voldoende . Wel behoorlijk gekruid en pedis= heet! Om 20 uur gaan Marinda, Suzan en ik terug, we gaan slapen!!! Na ee n douche nog even wat apps , tablet bekijken voor berichten en onder zeil. En nu dus alweer wakker, na 5 uurtjes slapen. Zo nog meer even proberen! Tot ziens allemaal. Soory voor type/ schrijffouten
Volgende keer nieuws over eerste OKdag!

  • 13 Oktober 2014 - 22:05

    Dennis:

    Heerlijk om de verhalen te lezen wat jullie allemaal mee maken. Als je het niet erg vind, deel ik het op face book

  • 14 Oktober 2014 - 00:24

    Linda:

    Weer leuk al die belevenissen. Fijne werkdag vandaag. Wij gaan over 4 uurtjes slapen. Eet ook wat lekkers voor mij. Xx

  • 14 Oktober 2014 - 08:19

    Gosia:

    Hoi Jo,je moet ooit een boek hier over schrijven!
    Ik geniet van je reisverslaag.
    Veel werk plezier !

  • 14 Oktober 2014 - 09:49

    Ina Wisse:

    Hoi Jolanda
    Wat heerlijk om de berichten te lezen. Ik voel mij heel dichtbij jullie. Wil je tegen Suzan zeggen dat ik haar berichten ook gelezen heb, maar we hebben zelden internet en dan ook traag ( herkenbaar ) dus kan ik niet reageren op haar berichten. Dan zit ik uren hier. Doe de rest ook maar de groetjes en ik wens jullie natuurlijk veel succes.
    En ja ik denk veel aan jullie hoor!
    Liefs Ina

  • 14 Oktober 2014 - 09:49

    Ina Wisse:

    Hoi Jolanda
    Wat heerlijk om de berichten te lezen. Ik voel mij heel dichtbij jullie. Wil je tegen Suzan zeggen dat ik haar berichten ook gelezen heb, maar we hebben zelden internet en dan ook traag ( herkenbaar ) dus kan ik niet reageren op haar berichten. Dan zit ik uren hier. Doe de rest ook maar de groetjes en ik wens jullie natuurlijk veel succes.
    En ja ik denk veel aan jullie hoor!
    Liefs Ina

  • 15 Oktober 2014 - 00:02

    Caro Burée-Nanlohy:

    Wat leuk om je verslag te lezen! Ik geniet er van. Veel RESPECT voor zo'n TOPteamprestatie.
    Suk6. Groet uit Hoofddorp, Caro

  • 20 Oktober 2014 - 22:28

    Nico Lopulissa (SSVA):

    heel veel succes daar in Kudamati en ik heb de link geplaatst op Facebook van Stichting Samenwerking Vlissingen-Ambon. Geweldig om de verslagen te lezen. Groet aan de SSVA-club!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jolanda

Verpleegkundige, werkzaam in het ADRZ Goes afd. chirurgie In 2009, 2011, 2013 meegewerkt aan een project van SSVA (Stichting Samenwerking Vlissingen Ambon) voor patienten met urologische problemen op Ambon en in omgeving van Ambon. Samen met een team van o.a. urologen, een anesthesioloog operatieverpleegkundigen, anesthesieverpleegkundige, een technische medewerker, een vertegenwoordiger van de SSVA ,bijna 2 weken lang , werken in het Haulussy ziekenhuis Ambonstad en daar een aantal patienten opereren om hun (urologische) klachten te verhelpen of verlichten. Nu voor de 4e maal van 11 oktober tot 24 oktober 2014 opnieuw een project. Na het project vlieg ik naar Bali om nog een kleine week "bij te komen"

Actief sinds 04 Okt. 2014
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 8721

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2014 - 01 November 2014

Urologieproject Ambon

Landen bezocht: