Maandag 20-10-2014 - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Jolanda - WaarBenJij.nu Maandag 20-10-2014 - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Jolanda - WaarBenJij.nu

Maandag 20-10-2014

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

20 Oktober 2014 | Indonesië, Ambon

Weer aan de arbeid om even over half 8 vertrek met zusters en dokters naar ziekenhuis. Er lagen nog 3 patienten op onze afd en die maken het redelijk , maar mogen nog niet met ontslag daar zijn ze nog te ziek voor, geduld!..het zijn alledrie patienten waar een niersteen of blaassteen bij is verwijderd
Een OK programma van7 patienten wat nogal eens wijzigt: kindje heeft nog koorts, gaa ingreep niet door, iemand is onbereikbaar tel, komt niet opdagen, familie toch maar niet wil dat een patient wordt geopereerd, het kan allemaal gebeuren. Die OK en anaesthesie ass. zijn toch flexibel. Door alle veranderingen en geschrap in t programma zijn wij, de zusters een keer opt ijd klaar en half5 in thotel,terug. De dokters doen nog poli....we moeten stoppen met de aanname van patienten lijkt me want zoveel kunnen er nooit meer worden geopereerd!
Suzan en ik lopen naar een overdekt winkelcentrum, oversteken met gevaar voor,eigen leven, maar er zijn zebra's en men is bereidwillig en door hand opsteken mindert meestal het snelverkeer vaart en kun je oversteken. We lopen ook over een groot open complex waar je kunt hardlopen, volleybalwedstrijden zijn, een gelegenheid om sportief te zijn. Open voor iedereen. In de Matahari vond Suzan dan toch in zo'n oosters winkeltje potjes " de lapan de lapan" = 88, lapan is nl 8. Werkt goed bij insectenbeten en die lusten Suzan graag. Van die kleine mugjes en ze zitten overal, ook op de OK en in t hotel. Maar dat spul helpt goed tegen de jeuk. Nog wa rondgeneusd voor andere kadootjes maar niet echt wat gevonden, wel leuk even wat anders. Terug in t hotel wachten we op de anderen na een verfrissende douche. We gaan weer naar Tintra Kencara bij Amahusu, net als gisteravond. Daar was het rustig en lekker eten. We gaan met 2 auto's, het busje daarvan heeft de politie de banden leeg laten lopen want het stond verkeerd geparkeerd. Eerst je boete betalen en dan kun je pas weer op pad, heel rigoreus, maar wel effectief ! Boete is 500.000. Rupiahs , dat is wel heel veel voor de meeste mensen hier , 100.000 is ongeveer 6euro 54... Overigens is benzine niet duur hier, ik zag bij de pomp de prijs voor een liter staan: 6500 rupiah. Je rijbewijs kun je krijgen door een theoretische en praktische test bij de politie af te leggen, connecties schijnen te helpen en je kunt sjoemelen met je leeftijd. Het rijden leer je gewoon van een ander, geen autorijles. Overigens geeft men elkaar ondanks de drukte toch de ruimte om af te slaan, in te voegen en dan maakt het niet uit of nu een bedjak, een brommer of een auto hebt.
Het is helaas al donker weer, maar de rust van gisteravond, aan het water is er nu stukken minder in Amahusu want er zit een grote groep nederlanders, meest meisjes en volgens ons een damesvoetbalteam die veel lawaai maken, als ze later weggaan is hetineens een stuk stiller en hoor je het water weer kabbelen. Vervelend om te zeggen maar ja ook hier weer lekker gedronken, o.a. Magojuice, een bintang , biertje, sirsakjuice moet ok ook nog eens proberen, slokje smaakte lekker. Er is ook krab vanavond, wel heel lastig eten want het is overgoten met een dikke saus, er zit een notenkraker bij om de krab kapot te maken, handig eten is het dus niet maar de smaak is er niet minder om. Terug naar t hotel nog wat drinken en cake , Marinda trakteert en dan naar bed, morgen lange dag, er staan 11 ingrepen gepland!

• 20 Oktober 2014 - 19:36

Fieke:

Wat heerlijk om weer te lezen, Jo. Ik lees Ma voor uit je verslag en ze vindt het prachtig! Welterusten en succes morgen (dinsdag).

• 20 Oktober 2014 - 19:55

Ina:

Wat een heerlijk ongecompliceerd leven is het daar.
    In het ADRZ zouden ze op hun kop staan bij zoveel
    wisselingen in het Ok programma.
    Je zult daar qua veiligheid wel eens met gekromde tenen zitten.
    Succes morgen met al die ingrepen.
    Gr Ina

Jolanda

Verpleegkundige, werkzaam in het ADRZ Goes afd. chirurgie In 2009, 2011, 2013 meegewerkt aan een project van SSVA (Stichting Samenwerking Vlissingen Ambon) voor patienten met urologische problemen op Ambon en in omgeving van Ambon. Samen met een team van o.a. urologen, een anesthesioloog operatieverpleegkundigen, anesthesieverpleegkundige, een technische medewerker, een vertegenwoordiger van de SSVA ,bijna 2 weken lang , werken in het Haulussy ziekenhuis Ambonstad en daar een aantal patienten opereren om hun (urologische) klachten te verhelpen of verlichten. Nu voor de 4e maal van 11 oktober tot 24 oktober 2014 opnieuw een project. Na het project vlieg ik naar Bali om nog een kleine week "bij te komen"

Actief sinds 04 Okt. 2014