Woensdag 22-10-2014 - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Jolanda - WaarBenJij.nu Woensdag 22-10-2014 - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Jolanda - WaarBenJij.nu

Woensdag 22-10-2014

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

22 Oktober 2014 | Indonesië, Ambon

Wat vliegt de tijd, alweer woensdag: een strak programma voor de boeg waar , zoals we nu al weten nog van alles aan kan veranderen...en vandaag komt de burgemeeser ook kijken, bij een TUR, want dan kun hij op de monitor meekijken.
Eerst een lange visite op de afd en in de "buitengebieden" , waaronder de VIPafd. Dr Miel vindt de zitjes daar voor de kamers wel erg mooi: 2 mooie houten stoelen met ronde zitting en rugleuning , ze past er goed in en op en zou er zo een paar willen bestellen voor thuis. Op de OK vandaag weer een aantal TURren en een pyelotomie. De burgemeester, met gevolg en pers komt natuurlijk tijdens de pyelotomie kijken, ja dat kan nu net niet, die OK mag hij niet in met zijn gezelschap. Dan maar in de OK ernaast gekeken, waar Marinda alvast de volgende OK voorbereid. Het hele gezelschap heeft keurig een OKjas aan smoeltje voor en loopt,op slippers of blote voeten. De pyelumsteen wordt net op tijd uit de patient verwijderd om nog even door de pers op de foto te worden gezet. Dr Miel gaat daarna met de TURpatiënt aan de slag en de burgemeester en zieknhuisdirectrice en gevolg lijken de ingreep belangstellend te volgen voor een tijdje. Op de afd komen ze niet, dat is natuurlijk minder interessant. Ons team moet ook nog op de foto, apart en een foto met lokale collega's , het schijnt allemaal in de krant hier te komen.
Frits onze technische man heeft zijn deskundigheid alweer waargemaakt: van 2 kapotte "TUROnderdelen "weer 1 hele gemaakt . dr Bram , Frits en Marinda willen ook proberen alle anesthesietoestellen op de OK weer zoveel mogelijk volledigwerkend te krijgen, maken voor we weggaan. Dat is hier een beetje een probleem: is er wel een goed functionerend apparaat, maar geen onderhoud tot - of bij defecten of problemen en er is niemand die het kan repareren.....
We lijken om 17 u klaar met ons OKprogramma maar het duurt een tijdje alvorens echt de recovery leeg is, dus ik ben laat. Boven op de afd liep het ook al niet gesmeerd vandaag met pijnlijke patienten en een patient die mogelijk toch door een lokale chirurg wordt geopereerd ivm ileusbeeld na een urologische ingreep vorige week. Sneu voor die patient! Benieuwd wat er uitkomt. Op de poli kijken Dr Miel en dr Olav nog wat patienten na voor controle en er komen nog steeds nieuwe patienten, die kunnen we helaas niet meer opereren maar wel bijv een ( nieuwe) catheter geven.
Laat gaan eten vanavond en omdat we geen zin hebben in muziek bij t eten kiezen we voor Amahusu, aan zee. Verkeerde keuze! Er is o.a. een bruiloft en daarnaast zit het verder helemaal vol in het gedeelte aan zee. Hup naar boven, maar daar is het veel te warm binnen, uiteindelijk hebben we meer dan een uur op eten en drinken gewacht en snel dan maar gegeten, toch weer beneden , aan zee, tussen de resten van de vorige gasten. Het regent en waait behoorlijk, wordt zelfs frisjes! Wel lekker gegeten maar de bediening en gerechten konden het geloof ik niet zo goed aan vanvond, erg efficient gaat het namelijk niet vandaag met opdienen en het si al zo laat en we zijn moe! Half 12 terug in t hotel en snel naar bed! ( en nu dus snel slapen) straks weer op.

• 23 Oktober 2014 - 12:39

Renske:

Nou, dit was misschien wel een beetje de off-day. De eerste, toch? Daar waar Fieke en ik in Eindhoven genoten hebben van een blik op onze toekomst en die van Dutch design. Gezellig en leuk.
    Ik wil een foto van onze toekomst toevoegen, maar dat gaat niet. Check eventueel facebook.
    Hopelijk gaat/ging deze dag weer goed!. groetjes en liefs

Jolanda

Verpleegkundige, werkzaam in het ADRZ Goes afd. chirurgie In 2009, 2011, 2013 meegewerkt aan een project van SSVA (Stichting Samenwerking Vlissingen Ambon) voor patienten met urologische problemen op Ambon en in omgeving van Ambon. Samen met een team van o.a. urologen, een anesthesioloog operatieverpleegkundigen, anesthesieverpleegkundige, een technische medewerker, een vertegenwoordiger van de SSVA ,bijna 2 weken lang , werken in het Haulussy ziekenhuis Ambonstad en daar een aantal patienten opereren om hun (urologische) klachten te verhelpen of verlichten. Nu voor de 4e maal van 11 oktober tot 24 oktober 2014 opnieuw een project. Na het project vlieg ik naar Bali om nog een kleine week "bij te komen"

Actief sinds 04 Okt. 2014