Feestje dr Jacky zaterdagavond - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Jolanda - WaarBenJij.nu Feestje dr Jacky zaterdagavond - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Jolanda - WaarBenJij.nu

Feestje dr Jacky zaterdagavond

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

19 Oktober 2014 | Indonesië, Ambon

Na de werkdag zaterdag naar dr Jacky, met de bus en auto met hele SSVA ploeg naar Chitraland, een bewaakte wijk wat hoger gelegen met een geweldige entree met hekwerk , aan beide kanten een zeer brede sokkel met daarop figuren te paard, meer dan levensgroot: indrukwekkend. Dit is duidelijk voor de betergesitueerden, een schril contrast met de meeste andere huizen in de stad. Die zijn meestal van/ met golfplaten wel vaak in combinatie met steen of beton, soms ook huizen met normale dakpannen. In ieder geval woont dr Jacky hier in het weekend. Door de week bewoont hij een diensthuis in de stad. We worden ontvangen net buiten zijn huis, door hem, iedereen krijgt een hand, en wordt voorgesteld aan zijn vrouw, kinderen, vader, moeder, schoonouders , zusje, tantes, er is dus nogal wa t familie aanwezig. We moeten gaan zitten ineen soort voorportaal. En krijgen eerst zoete koffie en gebak: o.a. Duriankoekjes met kanarinoten die dr Jacky zo aanbeveelt dat velen niet durven weigeren....mmm niet echt voor nog een keer.wat mij betreft. Miel stelt voor om het restant ergens weg te moffelen , over de schouder te gooien, dus krijgen we een beetje de slappe lach Het andere gebak ziet er veel lekkerder uit, maar er staat ook een rijkgeschaard buffet binnen te wachten. Er is een heer die een keyboard bespeelt en tijdens de koffie begint dr Jacky met zingen, hij lijkt ons toe te zingen, gelukkig niet vals. Na enkele nummers worden we uitgenodigd voor het buffet, zijn vrouw heeft zelf met haar familie alles klaargemaakt. Er is zelfs een schotel met gewone aardappelen, worteltjes en doperwtjes, dat valt een beetje uit de toon wat mij betreft. De andere gerechten zijn heerlijk, zeker de gevulde vis, vis balletjes en de verse tonijnsalade. Ondertussen een enorme stortbui, zo hard dat we wel naar binnen moeten en nu een kijkje hebben in het interieur van het huis. Loveseats en bank in wit met oranjenepleer. En diverse grote kerststukken in bijv roze tint, gele, oranje, met veel glitter, alles kunststof soms zelfs met Merry Christmas erop maar t meest opvallend is dat het allemaal nog in de verpakking zit, doorzichtige folie. Dat is zo hier de gewoonte. We krijgen bij t eten allen een bekertjewater te drinken, maar da gat er ook een flesje Israelische wijn open en wie wil krijgt een glaasje. Enkele Ambonneese colega's zijn er ook :Danni, met zijn vrouw Donni, Joshua en Jansen. Er komt een fles Bokma te voorscijn en een aantal heren lust er wel één. Danni die ook enkel malen zingt onder begeleiding van het keyboard wordt steeds enthousiaster maar gaat ernietbeter van zingen, van de Bokma. De vrouwelike fam leden van dr Jacky zingen ook wat nummers, de sfeer is vrolijk. Op straat bij dr Jacky voor is het rustig, je kunt er lopen, staan, hoort de krekels, er is haast geen verkeer,aan de overkant van de straat zie je dat de wijk uitkijkt over de stad de baai in...de snelle mobil( motor) van dr Jacky staat op straat en een van de broeders , Joshua. Mag gewoon een stukje rijden in de straat.
We moeten voor we weg gaan nog even dansen , natuurlijk de podjo, podjo, waar bij ik iedere keer de tel kwijt raak en verkeerd draai, dus ik hou snel op, maar Judith ka het prima en ook Suzan heeft t al snel onder de knie lijkt het. Daarna nemen we afscheid en gaan met de bus weer terug naar t hotel, morgen vrij heerlijk!

• 19 Oktober 2014 - 17:22

Renske:

Wat een mooie belevenis zeg. Fantastisch om mee te maken, behalve kanarinoten dan. Maar ja, wie maakt er nou noten van kanari... hopelijk lekker genoten vandaag van je vrije dag? en succes komende week.
    liefs

• 19 Oktober 2014 - 20:59

Aaike:

Ja,ja en dit alles "ter leeringh ende vermaeck".......ofwel ontwikkelingshulp? Prachtig hoor dit soort verhalen; het gaat weer eens over mensen en niet over geld. Heeerlijk!!

Jolanda

Verpleegkundige, werkzaam in het ADRZ Goes afd. chirurgie In 2009, 2011, 2013 meegewerkt aan een project van SSVA (Stichting Samenwerking Vlissingen Ambon) voor patienten met urologische problemen op Ambon en in omgeving van Ambon. Samen met een team van o.a. urologen, een anesthesioloog operatieverpleegkundigen, anesthesieverpleegkundige, een technische medewerker, een vertegenwoordiger van de SSVA ,bijna 2 weken lang , werken in het Haulussy ziekenhuis Ambonstad en daar een aantal patienten opereren om hun (urologische) klachten te verhelpen of verlichten. Nu voor de 4e maal van 11 oktober tot 24 oktober 2014 opnieuw een project. Na het project vlieg ik naar Bali om nog een kleine week "bij te komen"

Actief sinds 04 Okt. 2014