Vervolg vrijdag 17-10 . - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Jolanda - WaarBenJij.nu Vervolg vrijdag 17-10 . - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Jolanda - WaarBenJij.nu

Vervolg vrijdag 17-10 .

Door: Jolanda

Blijf op de hoogte en volg Jolanda

18 Oktober 2014 | Indonesië, Ambon

Vervolg traject patient: Als een patient geinstalleerd en met de juiste verdoving in juiste houding op OKtafel ligt wordt er geopereerd. Suzan en Hennie de Okzusters hebben een stukje van de Okafd bezet, daar staat een bed ( waar normaal een personeelslid rust) helemaal vol met urologische instrumenten, verder staat er een tafel met steriele operatienetten, benodigde instrumenten en een waterautomaat en wat stoelen , daar kunne we eten en koffie drinken. He is daar redelijk koel. Er zijn meestal 2 OK ' s beschikbaar voor ons nr 3 en 4 en ook daar hebben de dames OKzusters en anesthesie het inmiddels zo ingericht dat er vlot gewerkt kan worden. Dit alles blojft staan tot de volgende da ( dusscheelt veel voorbereidingstijd)na de ingreep kan de patient van de OKtafel ,wordt op een brancard getild, gaat naar de recoveryroom/ uitslaapkamer en als bloeddruk, pols etc goed zijn en anesthesiest is accoord, roepen we wat personeel van onze afd boven en dan komen ze patient beneden dus halen, alweer overtillen op een brancard en boven weer op een bed. Ik ben de gewone zuster: ik help op de afdeing, zorg voor onze patienten, loop samen met de lokale verpleegkundige visite en dokters ,hou zelf eigen administratie bij cotroleer of afspraken worden uitgevoerd, zorg op de uitslaapkamer met onze patienten, loop tientallen malen op en neer naar het magazijn boven om een boodschap, bijv om ander materiaal, zorg voor voldoende medicatie en materiaal van onze afd. Verder los ik de anesthesie wel eens even af, en ben ik even omloop op de OK ( heb al veel gezien, leuk,) kortom we zijn goed bezig! 'S morgens heeft het Haulussy ziekenhuis een eigen programma meestal tot 14 uur daarna wordt het stil en verwijnt de drukte. Al eerder gezegd men assteert ons ect dit jaar , ook aan OKtafel! Gisteren heeft Hennie een klinisch les gegevn over urlogosche instrumenten, er was volop belangstelling van lokaal personeel! Daani van de sterilisatie werkt volgens mij veel,harder dan normaal. Er wordt veel instrumentarium gebruikt en de Okdamea geven goed aan wat Danni klaar moet maken, maar soms heeft de de dokter ineens wat anders nodig. Dat is niet anders dan rhuis volgens Suzan. Ik vind het wel opvallend dat er toch steeds meer mensen een beetje Engels proberen te spreken, allemaal wel erg voorzichtig en bescheiden maar toch een verschil met een paar jar geleden. Ook kinderen , fam van patienten proberen zo contact te maken.
Buiten onze afd zijn er bedden op de chirurgie maar we hebben er nog weinig gebruik van hoeven te maken, de meeste patienten gaan snel nar hiis. Wel wil dr aiel volgende week woensdag eean aantal mensen terugzien....dat lijstje groeit!
Gisteravond weer lekker gegeten bij Sari Gurih, dit keer fanatstische garnalen, en heerlijke vis,bami lekkere groenten en de dames Julia, Judth, Hennie en Miel natuurlijk ook weer Papeeda. We waren zomaar eens een keer om 21 uur op onze hotelkamer, dus een beetje relaxen, internetten, belllen , lukt niet, skypen wel.

• 18 Oktober 2014 - 13:30

Aaike:

Leuk om te lezen dat er tussen de leden van het Ambon-team enerzijds en de "lokalen" anderzijds een steeds maar groeiende communicatie wordt gebezigd. Is men daar over de schroom heen "beter geen taal te spreken dan een buitenlandse taal slecht te spreken"? Ook fijn dat de "lokalen" daar nu werkelijk ook gaan helpen en op deze manier te willen leren. Hopen dat dit beklijft..... Wel extra stimulerend voor het team lijkt mij deze ontwikkelingen! Carry on! I dare say.

• 18 Oktober 2014 - 18:07

Carin:

Hoi, hoi, Jo.....leuk te lezen dat het allemaal goed gaat. Jouw ventje zit hier net met de computer hulplijn. Om te zorgen dat het straks voor ons met de films op Bali wat eenvoudiger gaat werken.Uiteraard een wijntje erbij, dus ik hoop dat alles lukt...(hij is wel op de fiets hoor). Jo ik ga nog wat rommelen en poetsen, want dat is nodig voor a.s. donderdag. Werk ze en wij gaan elkaar a.s. zaterdag zien op Ngurah Rai om half 12. We gaan er weer leuke dagen van maken. Heel veel lieve groeten en werk ze lieverd

Jolanda

Verpleegkundige, werkzaam in het ADRZ Goes afd. chirurgie In 2009, 2011, 2013 meegewerkt aan een project van SSVA (Stichting Samenwerking Vlissingen Ambon) voor patienten met urologische problemen op Ambon en in omgeving van Ambon. Samen met een team van o.a. urologen, een anesthesioloog operatieverpleegkundigen, anesthesieverpleegkundige, een technische medewerker, een vertegenwoordiger van de SSVA ,bijna 2 weken lang , werken in het Haulussy ziekenhuis Ambonstad en daar een aantal patienten opereren om hun (urologische) klachten te verhelpen of verlichten. Nu voor de 4e maal van 11 oktober tot 24 oktober 2014 opnieuw een project. Na het project vlieg ik naar Bali om nog een kleine week "bij te komen"

Actief sinds 04 Okt. 2014